Filtry i kary google

kary googleWzrost liczby stron internetowych, powoduje systematyczne aktualizowanie algorytmów Google, których celem jest walka z nieuczciwą konkurencją oraz eliminowanie spamu. Z racji tego, iż firma Google Inc. jest większościowym posiadaczem udziałów na rynku wyszukiwarek www – osoby zajmujące się pozycjonowaniem i zarządzające stronami www muszą brać powyższe zmiany algorytmów pod uwagę przy swojej pracy. Jeśli się do nich nie dostosują – na strony internetowe, którymi się zajmują Google nakłada kary w postaci filtrów i banów. Większość osób – niezwiązanych ściśle z pozycjonowaniem – traktuje pojęcia ban i filtr jako wyrazy bliskoznaczne, synonimy. Jednakże bliżej im się przyglądając stwierdzić należy, że różnią się one od siebie w sposób znaczący.

Największą z możliwych kar i najbardziej dolegliwą stosowaną przez Google jest ban, który zostać może nałożony na daną domenę wówczas, gdy w sposób wyraźny naruszone zostaną wskazówki dyktowane przez Google. W prosty sposób mówiąc – nałożenie bana na domenę powoduje, że zostaje ona usunięta z wyszukiwarki czyli – po prostu przestaje istnieć.

Najczęstsze przewinienia, za które można dostać bana to:
ukrywanie linków i treści,
prezentowanie odmiennej zawartości w wyszukiwarce od tej, która znajduje się na stronie
kopiowanie treści

Wykluczenie serwisu z indeksu Google, czyli tak zwany ban zdarza się bardzo rzadko, częściej nakładane są kary w postaci filtrów.

Filtrem jest kara, która polega na obniżeniu pozycji fraz, słów czy też nazw własnych aż o kilkadziesiąt miejsc w wyszukiwarce. Filtr nakładany jest na domenę na czas oznaczony – w przedziale od miesiąca do roku. Najczęstszą przyczyną zastosowania kary w postaci filtra jest linkowanie w nienaturalny sposób – polegające na bardzo szybkim, wręcz nagłym przyroście linków przekierowujących na stronę, oczywiście w celu jej wypromowania – uplasowania się na jak najwyższym miejscu w wyszukiwarce. Filtry możemy podzielić na 2 kategorie.

Pierwsze – to filtry ręczne – nakładane przez pracowników SQT (Search Quality Team). W takiej sytuacji jesteśmy informowani poprzez otrzymanie komunikatu, iż nasz domena została ukarana przez Google. Jest to bardzo istotny komunikat, ponieważ w nim przeważnie znajdują się wskazówki,jak naprawić dotychczasowe błędy.

Drugie – to filtry algorytmiczne – nakładane przez algorytmy Google. Wyjście z każdej kategorii filtrów trwa przeważnie kilka miesięcy.

Istotną sprawą, jeśli chodzi o zastosowanie filtrów i kar Google jest to, iż najczęściej ich założenie w znaczny sposób ogranicza, bądź też nagle zatrzymuje odwiedziny na stronie www. Doświadczenie w pozycjonowaniu pozwala jednak w sposób skuteczny dostosować witryny z nałożonymi filtrami do wymagań Google, co finalnie pozwala na usunięcie kar.